2023.02.06., hétfő - Dóra, Dorottya
Szekszárd: -3o - -3o
Az ország 19 megyéjében

Megvan, mi okozza a jelenlegi üzemanyaghiányt

frisshirek.hu, 2022. december 02. - 10:35
Megvan, mi okozza a jelenlegi üzemanyaghiányt
Komoly problémát jelent, hogy nincs elég import termék a magyar piacon. A magyarországi üzemanyagpiac mintegy 30 százaléka importforrásból érkezett az elmúlt években.

A frisshirek.hu portál pont az a média hiány, ami egy működő demokráciában természetes kellene legyen, éspedig elfogulatlan, naprakész hírek közvetítője közéletről, politikáról, kultúráról, sportról egyaránt. Nálunk nincs és nem is lesz részrehajlás! Hogy ez így is maradjon, kérlek támogasd munkánkat adományoddal, hívd meg ismerőseid, hogy olvassanak bennünket és kerünk, kövess és lájkolj minket a közösségi médiában is.

Támogatás

Amint arról lapunk, a Frisshirek.hu korábban már beszámolt, Néhány napja Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter arról beszélt, hogy a benzinársapka akkor fenntartható, ha a Barátság kőolajvezetéken zavartalanul érkezik az olaj és ezt a finomítók fel is tudják dolgozni. Mindkettővel akadt már eddig is probléma...

Miután a szerdai Kormányinfó sajtótájékoztatón Gulyás Gergely azt mondta, aggasztó fejlemények merültek fel az üzemanyagárstop körül, a Mol azt közölte, hogy Magyarország ellátásbiztonsága valóban sérül.

A százhalombattai üzemben a nyár közepe óta karbantartás zajlik, de – mint tegnap megírtuk – a legutóbbi nyomáspróbán újabb műszaki gond adódott.

Ennek kapcsán a Mol most arról tájékoztatta a Növekedés.hu-t, hogy

a Dunai Finomítóban továbbra is szakszerű körülmények között zajlanak a karbantartási munkák és az újraindításhoz szükséges munkálatok. A finomító jelenleg csökkentett, 50-55 százalékos kapacitással üzemel, a sikeres újraindítás után pedig ütemezetten tud visszaállni a teljes gyártási kapacitásra.

A társaságnál úgy fogalmaztak:

folyamatosan optimalizáljuk a készleteinket, és átmeneti korlátozásokat vezetünk be, hogy az ország minden pontjára tudjunk a működéshez elegendő üzemanyagot szállítani. Ezen a héten részleges termékhiány a hálózatunk 25 százalékában jelentkezett, de töltőállomásaink üzemelnek, a tanker autóink pedig folyamatosan úton vannak.

A vállalat a Növekedés.hu-hoz eljuttatott közleményében arra is kitért, hogy a háborús helyzet és az uniós szankciók növelik az ellátásbiztonsági kockázatot az egész régióban. A jelenlegi üzemanyaghiány első számú oka, hogy nincs elég import termék a magyar piacon.

A magyarországi üzemanyagpiac mintegy 30 százaléka importforrásból érkezett az elmúlt években, jelenleg azonban ez az ellátás szinte teljesen eltűnt, és a Mol novemberben már a nagykereskedelmi piac 85 százalékát látta el.

Holoda Attila: a kormány várhatóan kivezeti benzinárstopot

Fenntarthatatlan, ellátási problémákat okoz, így politikai előnye nincs, ezért a kormány várhatóan kivezeti a benzinárstopot

– ezt már Holoda Attila energiapiaci szakértő mondta az Mfornak adott interjújában.

A harmadik Orbán-kormány alatt energetikáért felelős helyettes államtitkári posztot is betöltő szakember szerint a 480 forintos ársapka vezetett az ellátási gondokhoz.

A Molon kívül jelenleg nincsenek olyan nagykereskedők, akik külföldről hoznak be üzemanyagot, hiszen a hatósági ár miatt jobban megéri nekik a környező országokban értékesíteni, míg itthon a 480 forintos árral veszteséget termelnének

– mondta.

A Mol ezért egyre nehezebben tudja kezelni a kialakult helyzetet, ebben szerepet játszik finomítóinak tavaszról elhalasztott karbantartása is, ami miatt nincs elég kapacitása arra, hogy kiszolgálja üzemanyaggal a hálózatokat, amelyeknek korábban 70 százalékát látta el.

Holoda arra is kitért, hogy

az orosz olajra vonatkozó embargó miatt a Mol a pozsonyi finomítóból nem láthatja el a magyar piacot sem.

Illusztrációs fotó: A Mol algyői olajfőgyűjtője. MTI/Szigetváry Zsolt